Monday, November 2, 2009

ORANG MELAYU PULAU PINANG TERPINGGIR ATAU DIPINGGIRKAN?

Pada 2 Nov. 2009 jam 10.00 malam, Program Di Luar Lingkup (DLL) RTM1 telah membicarakan tajuk yang sekian lama dibincangkan sejak dulu tapi tidak ke mana-mana. Cikgu Azmi Hamid, Pengerusi Teras asyik mengkritik dasar kerajaan, agensi dan slogan 1Malaysia yang beretorik. Tapi tidak pula mengusulkan apakah langkah-langkah konkrit yang boleh pihak kerajaan terutama kerajaan negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat lakukan supaya Melayu PP tidak akan dipinggirkan lagi.
Sdr Rizal, Presiden Dewan Perniagaan Melayu Pulau Pinang yang mengetengahkan fakta tetapi sekadar menceritakan sejarah Melayu Pulau Pinang bagaimana beransur-ansur terpinggir. Mungkin masa yang terbatas, pengerusi panel, sdr Syed Munawar tidak berkesempatan memberi peluang ahli panel mengemukakan langkah-langkah untuk mengatasi masalah Melayu di Pulau Pinang yang dipinggir sekian lama.
Melalui emel yang diapaparkan melalui kaca TV kebanyakan penghantar emel melahirkan rasa tidak puas hati orang Melayu yang diperintah oleh pemimpin bukan Melayu. Mereka mempercayai jika pemimpin Melayu yang menjadi Ketua Menteri, orang Melayu PP akan terbela. Ada emel yang mahu orang Melayu kembali bersatu untuk mengembalikan kuasa memerintah PP kepada BN. Mereka hilang keyakinan bahawa kerajaan Pakatan Rakyat hari ini dapat membela nasib orang Melayu dan agama Islam.
Program DLL TV1 semalam yang mengambil masa hanya 1 jam sebenarnya tidak mampu menghuraikan secara komprehensif masalah orang Melayu Pulau Pinang yang terpinggir dan tertekan sejak berdekad lamanya. Kita menunggu pemimpin-pemimpin Melayu Pakatan Rakyat yang diwakili oleh pemimpin PKR dan PAS dapat membuat sesuatu, bukan sekadar berceramah dan mengkritik sepatutnya sudah ada pun usaha-usaha untuk memertabatkan orang Melayu Pulau Pinang terutama dalam sektor industri pembuatan, pelancongan, perkapalan, keusahawanan, pemilikan hartanah dan sebagainya.
BN dikatakan gagal memerintah dan membela nasib orang Melayu Pulau Pinang hingga dihukum rakyat dalam PRU12 yang lalu. Giliran Pakatan Rakyat pula buktikan kepada pengundi-pengundi bahawa Pakatan Rakyat mampu melaksanakannya. Tidak asyik menyalahkan orang lain. Tetapi melalui sembang-sembang, rata-rata orang Melayu mengakui bahawa Melayu Pulau Pinang lebih tertekan dan semakin dipinggir di bawah pemerintahan Pakatan Rakyat. Ada dasar kerajaan negeri PR secara tidak sedar telah merugikan orang Melayu sendiri. Pemimpin PAS dan PKR dalam Pakatan Rakyat di PP jangan berdiam membisu. Beranilah mempertahankan kepentingan Melayu dan agama Islam sepertimana YB Dato' Hassan Ali lakukan di Selangor. Jangan sampai 'Mengata dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih'.

9 comments:

norizammohdnor said...

Untuk memulihkan kedudukan orang Melayu perlu kerjasama semua pehak. Kerajaan Negeri dan Kerajaan Pusat perlu berkerjasama dengan IKHLAS untuk membantu masyarakat Melayu. Apa guna Melayu memiliki MARA, UDA dll kalau semuanya korup dan tiada idea. nak kata sumbernya terhad, maka ianya alasan dunggu dan kurang tepat kerana semuanya adalah badan kerajaan. Setiap tahun berapa dana yang diinject kerajaan untuk membantu rakyat Melayu?.
kalau mereka itu bersungguh-sungguh untuk membantu mereka mestilah mencari jalan yang sesuai dengan kapasiti masing-masing. Kalau gagal tak capai target ... jetak jawatan ganti yang lebih mampu, bukan dengan mencari pelbagai alasan menutup pekung!.

norizammohdnor said...
This comment has been removed by the author.
yoy said...

orang islam bodoh macam babi. patut mati punya agama. muslim semua otak kering. cipta nama bodoh ada lah.

ruyom said...

UMNO is only good at spinning and deceiving the people, in particular the malays. The younger generation of malays now are smarter then their fore fathers. The smart malays are shying away from UMNO because UMNO has deceived them for far the last 50 years. UMNO has brought harm onto themselves.

vesewe said...

To own 30% or 60% or 100%?

You have to pay for it, not given to you, never free, unless you steal, rob and murder!

You don't own wealth because you want it then lay sleeping and start threatening.

Go work for it and earn it - you can have more if you have the ability and energy.

I also want to be a billionaire!

konek said...

The nation does not belong to Umno, clearly the moron minister will abuse his power and to indoctrinate Umno Youth to be the next suicide bombers.

miya said...

Bodoh punya melayu babi……….

Baik balik ke tanah melayu la. We are natives of Sabah and Sarawak land - buat apa kamu punya orang datang sini menjajah kita oh?

Kita tak suka kamu orang datang sini mengorek sumber petroleum tanah kita - this Sabah and Sarawak land not belongs to your malays.

Get out from Sabah and Sarawak la!

Bodoh melayu babi!

aston said...

Bravo to all the cock & bull being written here!

Sad to see Malaysians not accepting the facts that you are living because of non-malays and subsidies from the so called fair government which only take care of their own - malays (please do not call yourself bumis unless you are the aborigines from the jungle).

Chinese are wealthy because they work 100% more than your lazy ass. They live on their own and not on your incentives. Nothing was given anyway.

Cut the story short, face the fact and dance to the rhythm. Without the non-malays, you are nothing just as Dr M said before he stepped down from UMNO.

(You do not even have your own culture and language, the bahasa has been copied from many such as the Spanish, Portuguese, Tamil etc.)

By the way, tuan is Chinese! Wake up, you are living under the helm of 1Malaysia - 1Murderer!

Anonymous said...

Nick names di atas orang yang sama. Jangan maki orang Melayu. Melayu banyak tolak ansur negara ini aman damai. Awak mahukah apa yang jadi seperti negara lain? Awak tak sepatut hidup. Mampus lagi baik. Penakut. Jika awak jd pemimpin, negara tak aman. Bini orang pun awak nanti kebas, betul tak?

"BERSATULAH MELAYU DEMI BANGSA MU DAN BERSATULAH UMAT ISLAM DEMI AGAMAMU, DAN BERSATULAH RAKYAT MALAYSIA DEMI NEGARAMU"