Thursday, June 18, 2009

Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria melahirkan kebimbangan.....

PUTRAJAYA 17 Jun – Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria hari ini memberi amaran perpecahan orang Melayu ketika ini terlampau teruk sehingga golongan majoriti itu kelihatan terlalu lemah. Membiarkan orang Melayu sendiri mentafsirkan apa yang dimaksudkannya daripada pengamatan suasana hari ini, Tokoh Maal Hijrah Kebangsaan 2008 itu percaya hanya kerajaan perpaduan antara UMNO-Pas sahaja boleh mengembalikan semula kewibawaan orang Melayu di Malaysia. ‘‘Saya sebenarnya tidak mahu mengulas isu-isu politik tetapi dalam soal cadangan kerajaan perpaduan UMNO-Pas ini, saya setuju sangat jika ia dapat dijayakan. ‘‘Ia bukan sahaja boleh menyatukan orang Melayu malah lebih dari itu mempertahankan agama Islam yang suci ini,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini.

Komen: Tuan Guru Nik Aziz pula ulama PAS yang menentang keras usaha cadangan Presiden PAS, DS Haji Abdul Hadi ke arah itu. Kenapa TG Nik Aziz jadi begitu? Apakah pandangan TG Nik Aziz tidak menganggahi kehendak Islam? Apakah dendam TG Nik Aziz kepada UMNO sangat menebal hingga tidak boleh dimaafkan lagi? Selalunya rakyat bawahan jadi keliru dengan pandangan-pandangan ulama seperti ini. Sekarang ada dua ulama; Ulama PAS khususnya TG Nik Aziz menentang ada kerjasama PAS dan UMNO manakala ulama yang boleh dianggap berkecuali, Mufti Perak sangat bersetuju ika kerajaan perpaduan UMNO dan PAS dapat dijayakan. Tetapi bagaimana pandangan saudara budiman pembaca blog ini?
Sumber: Utusan Malaysia 18 Jun 2009

8 comments:

Anonymous said...

Tuan Guru Nik Aziz kena bertenanglah. Sayanglah TGNA, seorang ulama tapi pendapat beliau amat mengelirukan penyokong dan ahli PAS.

ADUKA PENDEKAR said...

DATO TUAN GURU NIK AZIZ(DTGNA) MUNGKIN DAH FED UP DGN TELATAH UMNO DLM KONSEP "KERAJAAN PERPADUAN"(KP)YG DI UAR2KAN BARU2 INI...DAN JUGA DTGNA DAH SERIK DGN PERMAINAN POLITIK UMNO..KABAR NYA PAS TELAH DI PERMAIN KAN SE BYK 3 KALI OLEH UMNO. DAN DIDALAM SITUASI POLITICAL & POWER SURVIVAL UMNO,CADANGAN KP ADALAH SATU STRATEGI YG POSITIF BUAT UMNO. HATTA PAS DIPUJUK RAYU UNTUK BERSAMA MENJAYAKAN KONSEP KP... TAK KISAH LAH MCA,MIC,DAP,PPP, GERAKAN,DSB..YG PENTING GABUNGAN UMNO DAN PAS,PADA KIRAAN KASAR BOLIH MENJADI KUASA KUAT,MELEBIHI 50% UNDI RAKYAT MALAYSIA!!! TAPI MCM MANA UMNO BOLIH BERSIKAP IKHLAS KPD PAS,BETUL BETUL IKHLAS?

UMNO 50AN said...

Aduka Pendekar mungkin telah membentangkan faktor2 yg tidak berani dikedepankan iaitu:1)serik Dato Tuan Guru Nik Aziz terhadap kerjasama dgn UMNO,dari pengalaman tindak tanduk UMNO kpd ekonomi Kelantan & Terengganu semasa PAS memegang kuasa dinegeri tersebut, 2)Situasi"POLITICAL & POWER SURVIVAL" UMNO;perkara ini nampaknya adalah realiti Umno yg mempunyai masalah image yg semakin merundum tatkala ini. Tanya aje pd anak2 muda skrg,kebanyakan mereka akan berkata UMNO & BN,parti dinosaur yg KORUP!!! Jadi UMNO perlu tukar image,REBRANDING dgn segera dari skrg,jika tidak UMNO akan kecundang mcm parti lama>50thn di Japan,India,Taiwan,Germany, Australia dll... 3)Ada sebahgian rakyat yg ingin melihat terjadinya sistem 2 parti atau 2 coalition di Malaysia;BN vs PR,mcm di USA,UK, AUSTRALIA dan kebanyakan negeri diEUROPE & negeri2 demokrasi lain didunia ini. Mungkin perkara ini perlu dilihat dari sudut,Kerajaan memerintah MESTI diterajui olih MIM...jadi kalau BN,org kita perintah;dan PR, MIM juga perintah!! 4)Alternatif nya,UMNO,PAS,PKR >>satu gabungan, DAP,Gerakan,MCA >>satu gabungan, & PPP,Makkal Sakti,IMP>>satu gabungan.MAKA JADILAH MALAYSIA SATU DEMOKRASI berunsur PERKAUMAN!!! Mungkin ada masalah lain,yg lama dan yg baru akan timbul,dimasa2 mendatang.....

PaKMie said...

Salam...

Dalam Pas ada dikalangan pemimpinnya berselindung disebalik ketaqwaan. Pemimpin ini sdh sekian lama bertapak dlm parti itu. Alasan demi alasan beselindong disebalik al-quraan dan hadis maka mereka-mereka ini terlepas pandang.Ramai rakyat yang terlalu fanatik dgn pemimpin ini sehinggakan sanggup apa sahaja mereka lakukkan demi mempertahankan pemimpin yg mereka sygi.

Apabila tercetusnya idea Unity Govemment maka mereka-meraka ini berada dlm kepanasan. Dengan tercetusnya idea ini dptlah kita sama2 kenalpasti pemimpin2 tersebut dgn jelas. Parti Pas disaluti dgn pemimpin yg rakus pada kuasa dunia. Pemimpin ini seharusnya dinyahkan jika mahu parti itu disanjungi oleh masyarakat Islam dan org2 melayu dinegara ini. Skrg sdh jelas pada kita seramai 10 org MP pas menentang UG bersama ketua mereka Nik Aziz. Kehadiran Anwar sebagai pemangkin kearah lebih parah dan cepat lagi pepercahan dalam parti itu...

Pakmie.blogspot.com

ADUKA PENDEKAR said...

Pak Mie,cuba baca komen saya terdahulu dan juga interesting comment dari "UMNO 50AN",moga2 mendapat sikit feel semasa...Kenyataan,Pak Mie, kenyataan.....

Anonymous said...

JADI MUFTI MKN GAJI DOK DIAM JE LA.TAK PAYAH CAKAP HALAL DAN HARAM.

Anonymous said...

Yes indeed, in some moments I can reveal that I approve of with you, but you may be making allowance for other options.
to the article there is still a definitely as you did in the go over like a lead balloon a fall in love with efflux of this beg www.google.com/ie?as_q=symantec endpoint protection 11.0.2000 ?
I noticed the utter you have in the offing not used. Or you use the pitch-dark methods of development of the resource. I suffer with a week and do necheg

Anonymous said...

Ikuti Siri 1 Bicara Agung Panggung Dakwah yang menampilkan Tan Sri Harussani sebagai salah seorang ahli panel di samping Dato' Malek Noor sebagai jemputan khas..
Untuk maklumat lanjut, layari laman web kami di http://www.pearlislam.com/panggung-dakwah

"BERSATULAH MELAYU DEMI BANGSA MU DAN BERSATULAH UMAT ISLAM DEMI AGAMAMU, DAN BERSATULAH RAKYAT MALAYSIA DEMI NEGARAMU"