Thursday, December 31, 2009

Kes Guan Eng: Terlajak perahu boleh diundur, terlajak cakap buruk padahnya!

"Sesiapa yang melakukan jenayah tak kira dia itu ikan bilis, ikan besar ataupun ikan yu, kita akan siasat".

Itu reaksi Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan ketika diminta mengulas mengenai gesaan beberapa pemimpin DAP supaya polis menghentikan siasatan terhadap Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng kerana mendakwa bekas pegawai khas Exco Selangor, Teoh Beng Hock mati dibunuh.

Beliau sebaliknya berkata, kenyataan Guan Eng itu boleh menghasut serta mengelirukan orang ramai supaya membenci agensi kerajaan.

"Inkues (kematian Beng Hock) masih berjalan...Kenyataan ini satu pembohongan dan adalah menjadi satu kesalahan bercakap mengenai perkara itu," katanya pada sidang akhbar di pejabatnya di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman di sini hari ini.

Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar sebelum ini mengesahkan polis telah membuka kertas siasatan mengikut Akta Hasutan terhadap Guan Eng ekoran kenyataannya pada konvensyen Pakatan Rakyat di Shah Alam, Selangor baru-baru ini.

Komen:

Siasatan terhadap Setiausaha Agung DAP itu adalah bermotifkan politik. Itulah cakap-cakap politik pembangkang. Inkues kematian Beng Hock juga atas desakan pembangkang, masih berjalan sehingga sekarang. Kelihatan kematian Beng Hock terlalu istimewa bagi pembangkang. Kerajaan Selangor sanggup membelanjakan puluhan ribu ringgit untuk majlis pengkebumian mayat Beng Hock. Itu semua bukankah kerja-kerja politik puak pembangkang? Pakatan Rakyat mahukan keadilan. Oleh itu biarlah polis melaksanakan siasatan ke atas Guan Eng demi untuk keadilan tanpa memilih warna kulit, pangkat darjat, dan ideologi politik. Tuduhan Guan Eng (Beng Hock dibunuh) amat serius. Seorang Ketua Menteri, pemerintah sebuah negeri dan seorang ahli parlimen tidak sepatutnya membuat tuduhan sewenang-wenangnya terutama inkues kematian BH masih berjalan. Apa ertinya jika mahkamah belum jatuhi hukuman tetapi ada tokoh tertentu sudah pun membuat keputusan mendahului mahkamah? Kerana Guan Eng adalah Setiausaha Agung DAP maka siasatan terhadapnya dikatakan bermotof politik? Demi keadilan untuk semua, semua pihak perlu akur bahawa siasatan terhadap Guan Eng bukan bermotif politik. Peringatan juga kepada pemimpin-pemimpin parti pembangkang yang banyak membuat tuduhan-tuduhan tanpa asas dalam ceramah-ceramah politik mereka supaya lebih berhati-hati. Rakyat sudah bosan dengan politiking keterlaluan dan berpanjangan oleh pembangkang. Terlalu banyak politiking, kebajikan rakyat terabai.

No comments:

"BERSATULAH MELAYU DEMI BANGSA MU DAN BERSATULAH UMAT ISLAM DEMI AGAMAMU, DAN BERSATULAH RAKYAT MALAYSIA DEMI NEGARAMU"