Saturday, October 23, 2010

PEMIMPIN PAS DAN PKR GAGAL MENJAGA KEPENTINGAN MELAYU DI PULAU PINANG?

Di Pulau Pinang, orang Melayu semakin tertekan dan terhimpit. Beberapa buah kampung akan dibangunkan dengan projek-projek perumahan kos sederhana dan tinggi. Inilah yang sedang dan akan berlaku di Kampung Jalan Pokok Assam, Jelutong dan Kg. Binjai, Bayan Lepas. Manakala di Balik Pulau, dua buah kampung akan terlibat dengan pengambilan tanah oleh kerajaan negeri DAP-PAS-PKR untuk membina sebuah IPTS. Begitulah nasib orang Melayu di Pulau Pinang. Malangnya apakah peranan pemimpin Melayu PAS dan pemimpin Melayu PKR dalam kerajaan Guan Eng? Kenapa mereka berdiam dan membisu seribu bahasa? Kalau begitu benarlah dakwaan kebanyakan rakyat Melayu hari ini bahawa pemimpin PAS dan PKR telah dicucuk hidung oleh pemimpin DAP. YB Malek Hussin takut dengan Guan Eng. YB Mansor Othman selaku Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang juga takut dengan pemimpin autokratik Guan Eng. Semua pemimpin Melayu dalam kerajaan negeri Pulau Pinang telah mabuk jawatan yang diberikan oleh Guan Eng. Mereka sudah lupa masalah Melayu di Balik Pulau khususnya dan Pulau Pinang amnya. Mereka lebih sibuk untuk mengadakan program-program untuk memperkukuhkan parti mereka di hati rakyat. Mereka lebih gemar berpolitik daripada turun ke padang mendengar masalah rakyat. Bagi mereka, masalah rakyat adalah masalah kerajaan persekutuan (BN).
Orang Melayu Pulau Pinang perlu sedar bahawa pemimpin PAS dan PKR hanya beretorik. Mereka tidak dapat berbuat apa-apa. Mereka tidak bersedia untuk menjaga kepentingan orang Melayu. Mereka lebih suka menyalahkan kerajaan BN dulu. Itulah kegemaran mereka. Mereka ketandusan modal dalam politik. Semakin lama mereka memerintah semakin terserlah kesilapan dan kelemahan mereka. Pemberian bantuan kepada warga emas bersumberkan daripada wang yang meragukan. Pembangunan hartanah untuk projek-projek perumahan dan sebagainya berlaku secara meluas tidak dikawal oleh kerajaan Guan Eng tidak sepertimana kerajaan BN memerintah Pulau Pinang dulu. Pulau Pinang kini menjadi pusat hiburan dan kegiatan maksiat yang semakin tidak terkawal. Sudah beratus-ratus GRO warga asing telah ditahan oleh pihak berkuasa di pusat-pusat hiburan dan rumah urut sekitar Pulau Pinang.
Apakah peranan pemimpin PAS dan PKR yang beragama Islam dalam kerajaan Guan Eng hari ini? Apakah BN dan UMNO yang dipersalahkan? Mereka (pemimpin Melayu PAS dan PKR) telah tidak menunaikan tanggungjawab mereka yang diamanahkan oleh pengundi-pengundi dalam pilihanraya umum yang lalu. Mereka gagal menghapuskan atau setidak-tidaknya mengurangkan pusat-pusat hiburan dan judi yang berleluasan di Pulau Pinang. Mereka gagal menjaga kebajikan dan kepentingan Melayu dalam kerajaan negeri Pulau Pinang. Sebenarnya banyak lagi isu yang mencerminkan kegagalan pemimpin Melayu PAS dan PKR dalam kerajaan Pakatan Rakyat. Akan diulas dalam blog ini dalam entri yang akan datang.

1 comment:

Anti hipokrit said...

Salam,

Dr Mansor Othman khususnya dan PKR/PAS umumnya layak digelar PENGKHIANAT BANGSA.

Wassallam

Anti hipokrit

"BERSATULAH MELAYU DEMI BANGSA MU DAN BERSATULAH UMAT ISLAM DEMI AGAMAMU, DAN BERSATULAH RAKYAT MALAYSIA DEMI NEGARAMU"