Saturday, November 15, 2008

Kenyataan Ramasamy mampu cetus perbalahan kaum

PULAU PINANG 14 Nov. - Kenyataan Timbalan Ketua Menteri II, Prof. P. Ramasamy yang menyalahkan rejim pemerintahan lama dan dasar UMNO sebagai punca wujudnya ketidakseimbangan kaum dalam sektor awam di negeri itu mampu mencetuskan perbalahan antara kaum di negara ini.

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang, Datuk Abdul Rashid Abdullah berkata, tuduhan liar yang dibuat oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Perai itu secara terang-terangan merupakan pandangan yang membuta- tuli dan berbaur politik.

''Kenyataan Ramasamy itu memang bertujuan untuk memecahbelahkan kaum dengan mengaitkan isu tersebut serta menuduh UMNO sebagai puncanya.

''Ini memang satu perbuatan dan tujuan yang sangat keji. Ini semua mainan politik yang mahu memporak-perandakan masyarakat majmuk di negara ini," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Semasa persidangan Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang kelmarin, P. Ramasamy berkata, kerajaan campuran negeri mahu memastikan pelantikan kakitangan awam di negeri tersebut seimbang bagi setiap kaum dan bukan didominasi oleh kaum tertentu sahaja.

Namun, beliau menuduh UMNO yang menjadi penyebab berlakunya ketidakseimbangan dalam pengambilan kakitangan. Kenyataannya itu mencetuskan rasa tidak puas hati daripada wakil-wakil pembangkang Barisan Nasional (BN).

Sementara itu, Abdul Rashid yang merupakan bekas Timbalan Ketua Menteri negeri itu berkata, kerajaan pakatan pembangkang itu sepatutnya menyelidik dan mengkaji sedalam-dalamnya dahulu mengenai situasi itu sebelum membuat tuduhan yang tidak berasas terhadap UMNO.

''Ramasamy yang bersuara mewakili kerajaan campuran negeri itu mungkin dangkal dan kurang mengerti mengenai proses pemilihan kakitangan sektor awam kerana ia diuruskan di bawah pentadbiran awam dan bukannya mana-mana parti politik.

''Beliau sepatutnya lebih cekap dan memahami konsep itu. Jangan main cakap lepas sahaja," tegasnya.

Sumber: Utusan Malaysia 15 November 2008.

Komen:
Timbalan Ketua Menteri II, Prof. P. Ramasamy tidak sebodoh itu. Dia seorang profesor, cendiakawan atau cerdik pandai. Dia tahu kenapa orang Melayu lebih ramai dalam pentadbiran awam. Dia tahu kenapa orang Cina dan India tak berminat bekerja dalam pentadbiran awam. Dia juga tahu bahawa kaum Cina dan India tidak berminat menceburkan diri dalam pasukan keselamatan. Jika ada, kaum Cina dan India mahu jawatan berpangkat. Tidak hairanlah kenapa Prof. P.Ramasamy melemparkan tuduhan kepada UMNO yang menyebabkan tidak seimbangnya antara kaum dalam pentadbiran kerajaan negeri. Dia tak menyalahi Gerakan, MCA atau MIC tapi UMNO juga dipersalahkan. Sudah menjadi suatu strategi parti pembangkang termasuklah PAS sendiri meskipun parti Islam juga sering menyalahi UMNO biarpun UMNO berjuang untuk bangsa Melayu dan Islam. Parti pembangkang mahu menghancurkan UMNO kerana mereka tahu kekuatan BN sangat bergantung kepada kekuatan UMNO. Jika mereka nak kalahkan BN mesti kalahkan UMNO. Jika dapat kalahkan UMNO, Melayu akan hancur dan Islam mundur. Mereka tahu PAS tak sehebat mana. Sejak PAS bersama dalam Pakatan Rakyat, PAS banyak berdiam meskipun isu-isu ada kaitan dengan kepentingan Melayu dan Islam. Mana suara PAS dalam isu tanda nama jalan di Pulau Pinang? Apakah pendirian PAS bila kakitangan kerajaan negeri akan diseimbangkan antara kaum? PAS sepatutnya mendesak agar PR juga memperjuangkan dasar sama rata untuk anak-anak Islam (jika tak mahu sebut anak Melayu)dalam sektor swasta? Apakah PAS bersikap tunggu dan lihat. Jika UMNO juga yang menyatakan bantahan, maka UMNO yang dikecam dan dianggap parti berbaur perkauman. Ahli parlimen PKR, YB Zulkifli Nordin perlu diberi pujian dalam hal ini. Beliau benar-benar berpolitik untuk Islam. Dia tidak menggunakan Islam untuk berpolitik seperti segelintir pemimpin besar PAS.

1 comment:

Anonymous said...

Your blog keeps getting better and better! Your older articles are not as good as newer ones you have a lot more creativity and originality now keep it up!

"BERSATULAH MELAYU DEMI BANGSA MU DAN BERSATULAH UMAT ISLAM DEMI AGAMAMU, DAN BERSATULAH RAKYAT MALAYSIA DEMI NEGARAMU"