Thursday, April 3, 2008

Melayu Hilang Kuasa Di Perak

Exco Kerajaan Negeri Perak terdiri dari enam Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) DAP, tiga daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan hanya seorang Pas yang jelas menunjukkan perlantikan exco kerajaan Negeri Perak tidak mencerminkan komposisi kaum sebenar penduduk di negeri Perak di mana Melayu menguasai 56 peratus penduduk Negeri Perak.
Keputusan PRU 12 yang lalu, DAP memenangi 18 kerusi, PKR 7 Kerusi dan Pas 6 kerusi, berbanding Barisan Nasional (BN) memenangi 28 kerusi.
BN kekurangan hanya 3 kerusi dari gabungan parti-parti pembangkang (DAP, PKR dan PAS). Parti-parti pembangkang tidak akan membentuk kerajaan campuran sekiranya parti DAP, PKR dan PAS tidak bergabung. Sudah tentu sekali, BN akan membentuk kerajaan negeri Perak untuk penggal berikutnya. Oleh itu tidak timbul masalah dengan perlantikan Menteri Besar Perak jika BN diberi mandat untuk memerintah negeri.
Sebaliknya, pakatan pembangkang yang dianggap rapuh terutama DAP dan PAS yang berpegang kuat dengan ideologi masing-masing telah dapat 'ditenteramkan' oleh PKR.
Oleh kerana Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak telah memperuntukkan jawatan MB mesti disandang oleh seorang Melayu yang beragama Islam maka Mohamad Nizar Jamaluddin yang mewakili parti Pas iaitu parti yang paling kecil bilangan kerusi dalam kerajaan campuran tersebut.
Walaubagaimana pun yang jelas dan nyata, pentadbiran kerajaan negeri Perak dikuasai oleh DAP. Bergantunglah kepada kebijaksanaan kerajaan campuran untuk melaksanakan tanggungjawab mereka kepada rakyat negeri Perak yang majoritinya orang Melayu. Mungkin dasar DAP selama ini yang jelas menentang DEB, pendidikan kebangsaan, agama dan tenaga kerja yang banyak membantu orang Melayu di bawah BN akan mempengaruhi keputusan dalam hal ehwal negeri tersebut atas dasar lebih kuasa yang diberikan kepada mereka.
YAB Mohd. Nizar Jamaludin, selaku MB Perak kepada kerajaan campuran (DAP, PKR dan PAS) dapat menunaikan janji seperti tertera dalam manifesto kempen pilihanraya baru-baru ini kepada rakyat Perak tanpa banyak alasan dan sebab. Rakyat negeri Perak sedang memerhati dan mulai menghakimi kerajaan campuran yang selama ini banyak mengkritik kewibawaan kerajaan BN. Apa pun rakyat masih keliru dan kurang yakin dengan kerajaan campuran pembangkang. Adakah parti-parti pembangkang akan mempunyai satu parti pembangkang sebagai alternatif kepada BN? Apakah pakatan hanya sekadar untuk berkuasa dan memerintah sahaja? Perjuangan PAS dalam aspek tertentu dibangkang hebat oleh DAP? Begitulah sebaliknya? Banyak persoalan masih dalam pemikiran rakyat Perak dan juga negeri-negeri yang ditadbir oleh kerajaan campuran yang lain seperti Pulau Pinang dan Selangor.

No comments:

"BERSATULAH MELAYU DEMI BANGSA MU DAN BERSATULAH UMAT ISLAM DEMI AGAMAMU, DAN BERSATULAH RAKYAT MALAYSIA DEMI NEGARAMU"