Saturday, April 5, 2008

DAP dan PAS dalam PAKATAN RAKYAT

Penyokong-penyokong fanatik PAS mulai keliru. Cuma tak mahu bersuara, kononnya nak jaga imej parti. Sebelum pilihanraya, DAP dan PAS telah menjelaskan pendirian masing-masing. Kedua-dua parti ini tidak ada dalam sebarang pakatan pembangkang. Kerana nak jaga hati pengundi masing-masing kumpulan ini, kedua-dua pemimpin parti kena menyatakan pendirian yang tegas dan jelas. Parti PAS ingin menegakkan sebuah negara Islam. Manakala DAP pula menentang. Dan PAS sendiri menafikan Malaysia sebagai sebuah negara Islam walaupun Ketua Negara adalah Yang Di Pertuan Agong, PM adalah pemimpin Melayu beragama Islam dan perlembagaan persekutuan jelas menyatakan bahawa agama Islam adalah agama rasmi. Oleh kerana UMNO dianggap musuh yang perlu ditentang habis-habisan, pelbagai tuduhan dilemparkan kepada pemimpin dan ahli-ahli UMNO. Sekitar 1960an, orang UMNO dihukumkan kafir kerana bekerjasama dengan MCA dan MIC dalam memerintah negara. Banyak lagi tuduhan dan fitnah yang dilakukan oleh pemimpin PAS kepada orang UMNO. Dalam konteks pasca PRU12 ini, bagaimana pula PAS boleh berpakat dengan DAP untuk memerintah negeri Perak. Persetujuan PAS bersama dengan DAP dan PKR telah menafikan pembentukan sebuah kerajaan negeri Perak yang sudah tentu dikuasai majoriti exco-exconya dari pemimpin Melayu (UMNO) sendiri. BN memperolehi 28 kerusi dan 27 kerusinya adalah dari UMNO. Banyak persoalan menuntut pemimpin PAS memberi jawapan ikhlas kepada orang-orang Melayu dan Islam yang menyokong PAS, PKR dan juga yang menyokong BN. Antaranya:
1. Apakah hukumnya juga KAFIR kepada pemimpin dan penyokong PAS bila mana parti PAS telah mewujudkan pakatan dengan DAP yang terang lagi bersuluh menentang usaha mewujudkan sebuah negara Islam?
2. Orang UMNO dihukum kafir kerana bersekongkol dengan MCA dan MIC. Tetapi kedua-dua parti ini tidak menentang usaha UMNO mengisytiharkan Malaysia sebagai sebuah negara Islam. Jika DAP pula dengan jelas dan tegas menentang penubuhan sebuah negara Islam, apakah pemimpin-pemimpin PAS itu 'maksum' hingga dibolehkan mengadakan pakatan dengan DAP?
3. PAS dulu lain, sekarang lain. Perjuangan PAS boleh berubah mengikut masa. Perjuangan menegakkan sebuah negara Islam dan hukum hudud kini telah sunyi sepi, tidak gah seperti dulu. Apakah pendekatan baru PAS ini bertujuan untuk menawan hati pengundi-pengundi bukan Melayu/Islam?
4. Dalam tempoh kempen PRU12, didapati calon dan pekerja-pekerja parti PAS memberi sumbangan seperti beras, gula dan minyak kepada keluarga-keluarga miskin. Jika pemimpin UMNO yang berikan dituduh rasuah, sebaliknya jika PAS yang memberi pula dikatakan sedekah jariah?
Ahli-ahli PAS hampir 100% orang Melayu. Manakala UMNO walaupun tidak hampir 100% seperti PAS tetapi kebanyakannya orang Islam dan dalam perlembagaan UMNO pun jelas menyebut tentang perjuangan untuk agama, bangsa dan negara. PKR diterajui pemimpin Melayu tetapi perjuangannya untuk semua. Kebanyakan golongan muda menyokong calon PKR. Melayu telah berpecah tiga. Bagaimana pendirian bangsa lain? Mereka bersatu. DAP memerintah negeri Pulau Pinang dan Perak. Ada penyokong-penyokong PAS dan PKR seronok gile, bila DAP menawan Pulau Pinang. Marilah kita bermuhasabah diri, lihat sejarah perjuangan pemimpin-pemimpin Melayu terdahulu dan pandanglah ke hadapan akan nasib anak cucu kita.

1 comment:

Anonymous said...

Sebaik-baiknya minta pemimpin besar PAS yang mengeluarkan fatwa itu memberi penjelasan tentang pakatan PAS dan DAP? Kita orang tak berani komenlah sebab fatwa bukan perkara kecil. Biarlah orang yang arif tentang hukum hakam bercakap tentang perkara ini. Saya selaku penyokong PAS dan PKR juga mahu tahu tentang isu ini?

"BERSATULAH MELAYU DEMI BANGSA MU DAN BERSATULAH UMAT ISLAM DEMI AGAMAMU, DAN BERSATULAH RAKYAT MALAYSIA DEMI NEGARAMU"