Tuesday, June 16, 2009

JIKA UMNO DAN PAS DAPAT BERSAMA......

Lupakan peristiwa yang lalu. Buang yang keruh ambil yang jernih. Mulakan dengan bermuzakarah. Tiada masalah yang tak boleh diselesaikan. UMNO dan PAS dari serumpun bangsa dan seagama. Jika demikian, mengapakah UMNO dan PAS tidak boleh bersama?
Ingatlah jika Melayu lemah dan Islam akan turut lemah di bumi Malaysia ini. Apakah yang PAS dapat jika Islam yang diperjuangkan semakin lemah dan apakah UMNO dapat jika bangsa Melayu yang diperjuangkan semakin mundur? Perjuangan PAS dan UMNO hampir sama tetapi pendekatan mungkin berbeda. Mengikut perlembagaan persekutuan Melayu itu adalah Islam. Oleh itu mengapa perlu kita beremosi dalam hal ini? Bolehkah Islam di Malaysia subur jika Melayu tidak maju? Suatu yang amat pelik sekali bila PAS memilih untuk bersama DAP dan PKR untuk memperjuangkan Islam!
Alhamdulillah, pemimpin-pemimpin utama PAS sudah menyatakan hasrat untuk melihat sebuah kerajaan perpaduan. Kita berharap idea yang sangat baik ini tidak tergugat dengan pelbagai asakan pemimpin-pemimpin tertentu dalam PAS sendiri dan Pakatan Rakyat. Kita berharap DS Haji Hadi ikhlas dan tegas semasa menyampaikan hasrat ini. DS Najib, PM Malaysia dan kebanyakan pemimpin UMNO menerima pandangan DS Hj Hadi dengan hati yang terbuka.
Jika UMNO dan PAS bersama, orang Melayu yang selama ini berpecah akan kembali bersatu. Sudah lama Melayu bergaduh dan berpecah sesama sendiri kerana ideologi politik yang berbeda. Hidup masyarakat Melayu berpuak-puak, ada surau PAS dan ada surau UMNO. Ada kenduri PAS dan ada kenduri UMNO. Ada TASKI dan ada Tadika Kemas. Kehidupan orang Melayu di kampung-kampung berpura-pura. Dalam diri masing-masing tertanam subur semangat kepartian yang menebal. Bertegur sapa tidak ikhlas dan pelawaan seperti melepas batuk ditangga. Majoriti orang Melayu terutama di kampung-kampung, di desa-desa dan taman perumahan amat merindui suatu kehidupan orang Melayu yang bersatu hati. Kita boleh bersatu dalam kenduri kendara, gotong royong dan berjemaah di surau mahupun di masjid. Hubungan adik beradik akan bertambah rapat dan erat jika sebelum ini renggang kerana ideologi parti yang berbeda.
Oleh itu pemimpin PAS dan UMNO perlu lupakan sengketa lama. Yang buruk jadi sempadan dan yang baik buat tauladan. Kumpulan-kumpulan yang menentang usaha ini wajib ditentang habis-habisan. Kumpulan ini sebenarnya gila 'kuasa' dan mahu melihat Melayu lemah. Mereka sepatutnya sedar bahawa kaum-kaum lain juga menerima kebaikan jika Melayu bersatu kuat. Jangan ulangi kejadian peristiwa 13 Mei disebabkan timbul perasaan tidak puas hati di antara kaum. Kita doakan pemimpin UMNO dan PAS dapat bersama untuk memastikan orang Melayu yang beragama Islam berada di kedudukan yang sepatutnya setelah lebih 50 tahun Malaysia merdeka.

1 comment:

Anonymous said...

TAK PAYAH LA BERKAWAN DGN ,UMNO UBN TU,PEROMPAK,KAKI RASUAH,BETINA,PEMBUNUH,HIPOKRIT,OTAK BAARAAL,BODOH UNDANG2,BAGI SAYA UMNO NI SAMA TARAF DGN ORG GILA KUASA,GILA HARTA,GILA PANGKAT.

"BERSATULAH MELAYU DEMI BANGSA MU DAN BERSATULAH UMAT ISLAM DEMI AGAMAMU, DAN BERSATULAH RAKYAT MALAYSIA DEMI NEGARAMU"