Wednesday, February 17, 2010

Guan Eng perbodohkan Melayu, PKR dan PAS boleh tersenyum!

Guan Eng terus menghina mencerca Utusan Malaysia dalam ucapannya di Majlis Sambutan Tahun Baru Cina anjuran Dewan Perhimpunan Cina Pulau Pinang. Majlis Sambutan Tahun Baru Cina sudah jadi pentas politik Guan Eng. Bukan semua Cina sokong DAP, ada Cina yang sokong Gerakan dan MCA. Tapi Guan Eng terlupa dirinya adalah seorang Ketua Menteri. Ucapan seorang Ketua Menteri biarlah lebih tenang dan professional. Jangan gelabah dan marah tak tentu hala. Nak berceramah politik biarlah di atas pentas politik bukan di majlis-majlis jamuan anjuran NGO. Kalau majlis jamuan anjuran DAP atau PAS melantak pi lah. Bagi rakyat Cina seorang dua yang tak sokong DAP akan mengkelan. Telan nasi tak lepas sebab hati digures Guan Eng.
Sikap Guan Eng lebih teruk dari Mat Sapu. Dalam Majlis Sambutan Tahun Baru Cina PKR negeri Pulau Pinang sekali lagi Guan Eng bukan berucap tapi berceramah politik. Turut hadir DS Anwar Ibrahim, Ketua Umum PKR, dan Timbalannya Mansor Othman boleh tersenyum bila Guan Eng memperbodohkan orang Melayu. Pemimpin PAS yang ada pun nampak suka bila UMNO dikutuk dan BN dicerca. Awal-awal ucapannya Guan Eng sudah mula mengeluarkan kata-kata cacian dan ucapan selamat tahun baru cina hanya disebut pada penghujung ucapan dalam bahasa Hokkien. Senyum lagi dan yang di bawah pentas pula ketawa sambil bertepuk tangan. 
Dengan penuh sindiran dalam ceramahnya, "Nama saya Utusan, fitnah kerja saya. Fitnah dan tohmahan adalah kerja Barisan Nasional (BN) dan Utusan Malaysia sebab mereka sudah  tidak ada modal lain lagi". "Saya nak cakap kat BN, kita bukan bacul, kita lawan tetap lawan sampai habis. Jangan ingat bila buat satu atau dua demontrasi kita sudah takut, saya bukan Koh Tsu Koon".  Inilah ucapan Ketua Menteri Pulau Pinang, Tuan Lim Guan Eng di hadapan pemimpin Melayu PKR dan PAS. Koh Tsu Koon tidak pernah berucap merapu seperti Guan Eng walau marah sekalipun. Ada tempat dan masa yang sesuai baru kita bercakap pasal politik. Mungkin ini pengaruh dari ajaran PAS yang berceramah politik tak kira tempat dan masa termasuk surau dan masjid. Beginilah jadinya, dunia hari ini kacau bilau dengan politik sejak Pakatan Pembangkang memenangi beberapa negeri.

1 comment:

Anti hipokrit said...

Salam semua,
PAS semakin tersisih sejak bersama Pakatan Rakyat. Apa yang PAS dapat lakukan di PP. Kalimah Allah apa PAS buat sokong lagi adalah! Perarakan Maulidur Rasul apa PAS buat, diam takut macam tikus! Jawablah, pemimpin PAS awak jawablah kpd Allah nanti.

"BERSATULAH MELAYU DEMI BANGSA MU DAN BERSATULAH UMAT ISLAM DEMI AGAMAMU, DAN BERSATULAH RAKYAT MALAYSIA DEMI NEGARAMU"