Tuesday, July 15, 2008

Demontrasi di bangunan Parlimen merupakan demokrasi ala pembangkang!

Pihak polis mempunyai maklumat risikan lengkap mengenai cubaan pakatan pembangkang mengadakan demonstrasi di hadapan bangunan Parlimen pagi Isnin sehingga memaksa pihak berkuasa mengadakan sekatan jalan raya yang menyebabkan kesesakan lalu lintas yang teruk. Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar berkata, maklumat itu diperoleh daripada ceramah pakatan pembangkang, blog dan khidmat pesanan ringkas (SMS) yang dihantar kepada pemimpin peringkat bahagian. ''Kita tidak boleh kompromi dan hanya mengambil sikap menunggu kejadian berlaku sebelum ambil tindakan. Kita juga tidak memandang ringan kenyataan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim sebelum ini bahawa dia akan menggunakan kuasa rakyat jika tidak berjaya membawa undi tidak percaya kepada Perdana Menteri. ''Polis terpaksa mengambil tindakan tegas bagi memastikan ketenteraman awam berikutan terdapat maklumat risikan bahawa demonstrasi ini juga akan melibatkan pertubuhan bukan kerajaan (NGO), Tenaganita dan Majlis Peguam," katanya pada sidang akhbar di pejabatnya di bangunan Parlimen.
Komen:
Pembangkang tersepit bersandiwara dengan aksi Ketua Pembangkang, DS Dr Wan Azizah menafikan bercadang untuk mengadakan demontrasi di hadapan bangunan Parlimen. Dalam ceramah-ceramah pembangkang dan blog-blog pembangkang sudah ada maklumat selain risikan polis. Hasil sekatan pihak polis dan amaran yang telah disiarkan melalui TV dan akhbar perdana menyebabkan kebanyakan penyokong akur. Pihak PDRM telah memohon maaf kepada semua pengguna jalanraya disebabkan kesesakan jalanraya yang berlaku. Pihak PDRM terpaksa bertindak lebih awal dan tidak menunggu sesuatu itu berlaku. Ketenteraman awam diutamakan. Pakatan Rakyat tidak perlu mengajak rakyat berdemontrasi di hadapan bangunan Parlimen. Apa guna ada sebanyak 80 ahli parlimen dari barisan pembangkang di parlimen? Wajarkah rakyat digerakkan untuk bangun berdemontrasi dan menentang arahan pihak berkuasa dan kerajaan? Sebenarnya rakyat sendiri menjadi bingung dengan usaha pembangkang yang tidak konsisten dengan dasar perjuangan mereka. Demokrasikah dengan cara berdemontrasi untuk menjatuhkan kerajaan yang diberi mandat majoriti oleh rakyat dalam PRU12 yang lalu? Sepatutnya semua pemimpin pembangkang perlu akur dengan keputusan pilihanraya yang lalu, laksanakan tanggungjawab masing-masing yang dimanahkan oleh rakyat/pengundi. Sebaik-baiknya barisan pembangkang bersama dengan rakyat dan kerajaan persekutuan serta kerajaan negeri mencari jalan atau usaha meringankan beban rakyat menghadapi kenaikan harga minyak dan barangan. Yang diperhatikan, menteri-menteri dan pegawai-pegawai kanan kerajaan persekutuan berforum sana sini mencari formula untuk mengatasi beban rakyat manakala pemimpin-pemimpin pembangkang, ahli-ahli parlimen dan DUN bergerak seluruh Malaysia menjalankan kempen politik hampir setiap malam seolah-olahnya pilihanraya PRU13 hampir tiba. Masih lagi kerajaan persekutuan, BN dipersalahkan hingga undi tidak percaya kepada PM. Rakyat negara luar, Indonesia dan Thailand amat hairan dan tertanya-tanya mengapa perlu diadakan demontrasi dalam sebuah negara yang aman dan maju ini? Sebenarnya DSAI tidak berhasrat menunggu PRU13 untuk ditabalkan sebagai PM, beliau tidak sabar menunggu kerana lebih lama menunggu berbagai kemungkinan buruk mungkin akan berlaku dan harapan untuk jadi PM akan berkubur!!!!

1 comment:

Tai said...

Itulah dia PR. Sanggup menggunakan apa sahaja kaedah termasuklah menggadaikan maruah bangsa dan tanahair untuk mencapai cita-cita mereka.

Malam ini, ada perdebatan. hampa cuba dengar DSAI nak kata apa. DSAI ni dari muda sampai ke tua, tak berubah perangai. Asyik nak tunjuk perasaan. Inilah dia anak didik AS.

"BERSATULAH MELAYU DEMI BANGSA MU DAN BERSATULAH UMAT ISLAM DEMI AGAMAMU, DAN BERSATULAH RAKYAT MALAYSIA DEMI NEGARAMU"